فرش بامبو چیست؟ چه فوایدی دارند؟
نوشته شده توسط : عابد

فرش بامبو از گزینه‌های تازه مطرح شده در دنیای فرش ماشینی است. الیاف این فرش از گیاه بامبو تولید می‌شود؛ و مزایا و معایبی دارد که در این نوشته به آنها پرداخته‌ایم.

فرش بامبو به عنوان یکی از فرش‌های پایدار و بادوام شناخته شده است. این فرش‌ها محصولی وام گرفته شده از فرهنگ آسیای شرقی هستند. امروزه با وجود تعداد زیادی از مصرف‌کنندگانی که علاقه‌مند به حفظ محیط زیست بوده و به‌دنبال ترکیب محصولات سبز در خانه‌های خود هستند؛ این فرش‌ها به سرعت در حال محبوب  شدن هستند. طراحی فرش‌های بامبو معمولا بسیار ساده است. سازندگان نوارهای بامبو را با استفاده از پنبه و مواد دیگر به هم می‌بافند؛ تا فرش‌های طبیعی با اندازه‌های مختلف بسازند. هرچند سبک‌های طراحی و تولید متفاوت دیگری نیز برای تولید فرش از الیاف بامبو وجود دارد. به عنوان مثال ابریشم بامبو داغ‌ترین روش جدید در تولید الیاف فرش است؛ و می‌تواند فرش‌های خیره‌کننده‌ای را از نظر ظاهری ارائه دهد. این فرش‌ها قطعات زیبایی برای هر خانه‌ای هستند؛ اما تمیز کردن این کفپوش نرم و مجلل، اگر نگوییم غیرممکن، بسیار دشوار بوده و بهتر است به موسسات قالیشویی سپرده شود. با این مقدمه، در این نوشته می‌خواهیم درباره فرش بامبو و مزایا و معایب آن صحبت کنیم.

الیاف بامبو چیست؟

الیاف یا ابریشم بامبو به زبان ساده الیافی است که در فرش ساخته شده از ویسکوز، ترکیبی از ویسکوز و الیاف جدا شده از ساقه‌های بامبو و یا تنها الیاف بامبو مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان یک فیبر طبعیی، الیاف بامبو به دلیل اینکه یک منبع تجدیدپذیر فوق‌العاده است؛ روبه‌روز در میان علاقه‌مندان محصولات پایدار زیستی محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. از سویی بامبو نیز به‌راحتی رشد کرده و تا 23 متر در سال می‌رسد. علاوه بر این، بامبو نیازی به کاشت مجدد ندارد. همین ویژگی‌ها الیاف آن را به گزینه ایده‌آل برای تولید لباس، الیاف کتانی و فرش بامبو تبدیل می‌کند. این الیاف، زیبا، بسیار نرم و با ظاهری ابریشمی هستند. با این حال و با وجود استفاده از کلمه ابریشم، فرش‌های بامبو ابریشم واقعی نیستند.

فرش‌های بامبو با نام‌های مختلفی به فروش می‌رسند. این فرش‌ها همگی الیاف یکسانی دارند؛ که گاهی با الیاف مصنوعی ویسکوز نیز ترکیب می‌شوند. موضوعی که می‌تواند برای خریدار کمی گیج‌کننده باشد. هرچند در کل مهم‌ترین ویژگی همه آنها وجود الیاف طبیعی بامبو در بافت‌شان است.

مزایا و فواید فرش بامبو

فرش بامبو علی‌رغم محدودیت‌هایی که دارد؛ مزایا و فواید زیادی ارائه می‌دهد. الیاف بامبو در ترکیب با پنبه، یک جزء فوق‌العاده در پارچه‌های بدون پرز  هستند. در ترکیب با ویسکوز در فرش بامبو نیز این الیاف دوست‌داشتنی هستند؛ و تغییر رنگ آنها معمولا قابل توجه نیست. آنها همچنین زیبا، سبک‌وزن و یک افزودنی دوست‌داشتنی برای خانه شما محسوب می‌شوند.

با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که فرش بامبو یک گزینه ایده‌آل برای فرش کردن مناطق در معرض آلودگی شدید نیست. بر اساس تجربه ما، در فرش بامبو لکه‌ها به‌راحتی از بین نمی‌روند؛ و این کار را باید به یک قالیشویی حرفه‌ای بسپارید. مزیت دیگر فرش‌های بامبو این است که آنها قطعاتی هنری و به زیبایی فرش‌های ابریشمی واقعی هستند.

با وجود موارد گفته شده، می‌توان چهار هدف زیر را مهم‌ترین دلیل علاقه خریداران به فرش بامبو دانست:

برای ترویج پایداری محیط زیست

بامبو یک منبع تجدیدپذیر است؛ و از کاشت تا بلوغ به زمان کوتاهی نیاز دارد. این بدان معناست که کشاورزان و تولیدکنندگان می‌توانند بارها و بارها از مواد خام بهره برده و بدون نگرانی در مورد اثرات زیست‌محیطی، مجددا از آن استفاده کنند. بامبو همچنین در مقایسه با درختان مساحت کمتری را اشغال می‌کند؛ به این معنی که کشاورزان به فضای کمی برای کاشت بامبو برای ایجاد عرضه کافی با هدف برآوردن تقاضای تولید نیاز دارند.

برای ایمنی در برابر آتش

ایمنی در برابر آتش باید در هنگام خرید اثاثه یا لوازم داخلی خانه مورد توجه قرار گیرد. یکی از بهترین ویژگی‌ها و شاید یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد فرش بامبو این است که برخلاف سایر مواد مانند پشم، آتش گرفتن یا انتشار آتش را سخت می‌کند. بنابراین این فرش‌ها گزینه‌ای ایمن‌تر در حوادث آتش‌سوزی محسوب می‌شوند.

برای دوام بیشتر

پس از برداشت، ساقه‌های بامبو تحت یک فرآیند بهینه‌سازی دقیق قرار می‌گیرند؛ تا اطمینان حاصل شود که شکل و سختی خود را هنگام تولید محصولات مختلف حفظ می‌کنند. بنابراین می‌تواند خیال‌تان راحت باشد که فرش‌های بامبو دارای کیفیت و دوامی عالی هستند. شما می‌توانید از آنها در هر قسمت از خانه، از جمله مناطق پرتردد، بدون نگرانی از آسیب استفاده کنید. به همین دلیل است که بیشتر افراد از آن به عنوان پادری ورودی خانه خود استفاده می‌کنند.

برای کیفیت هوای عالی

گرد و غبار گرفتن، یکی از دلایل اصلی دوری مردم از انداختن فرش در خانه است. گرد و غبار به دام افتاده در فرش‌ها اغلب به سیستم تهویه مطبوع می‌رسد؛ و منجر به آلرژی و سایر بیماری‌ها می‌شود. این در حالی است که فرش‌های بامبو گرد و غبار را جمع نمی‌کنند. این ویژگی آنها را به گزینه‌ای عالی برای خانه افراد مستعد آلرژی تبدیل می‌کند. بنابراین می‌توانید بدون نگرانی در مورد آلودگی داخلی، از آنها در داخل خانه استفاده کنید. آنها همچنین دارای ویژگی‌های ظریفی هستند؛ که فضای خانه را با یک حس تازه و طبیعی تقویت می‌کنند.

مزایای استفاده از فرش‌های بامبو در خانه بی‌شمار است؛ اما به‌طور خلاصه آنها خانه شما را برای مدتی طولانی تمیز، بدون حساسیت و زیبا نگه می‌دارند.

معایب و ضعف‌های فرش بامبو

با وجود همه مزایای تشریح شده، فرش‌های بامبو معایب بسیار مهمی نیز دارند؛ که بهتر است قبل از خرید به آنها توجه کنید.

لکه‌ها و آسیب ناشی از آب

یکی از بزرگ‌ترین معایب ابریشم بامبو، لطافت بالا و مشکلات آن با آب است. در واقع جنبه ناامیدکننده فرش‌های بامبو واکنش ضعیف آنها به آب یا مایعات دیگر است. زیرا آب فرش بامبو را ضعیف می‌کند؛ و ظاهر پرز آن را تغییر می‌دهد. حتی ریختن آب روی این فرش نیز مانند یک لکه به‌نظر می‌رسد؛ و این موارد را نمی‌توان به شکل نقطه‌ای تمیز کرد زیرا در واقع آلوده نشده‌اند.

این ظاهر لکه‌دار به این دلیل است که بافت فرش در ناحیه خیس شده، تغییر یافته است. بنابراین نیاز به تمیز کردن حرفه‌ای برای رفع لکه‌های آن وجود دارد. اما حتی پس از تمیز کردن حرفه‌ای نیز ممکن است فرش شما به‌طور کلی تیره‌تر به‌نظر برسد. در نتیجه فرش‌های ابریشمی بامبو آن‌قدرها که بسیاری از مردم معتقدند؛ مقاوم نیستند و مراقبت از آنها آسان نیست. می‌توان گفت آنها برای اتاق‌هایی با رفت‌وآمد کم یا بدون رفت‌وآمد مناسب هستند.

چروک و شکستگی

یکی دیگر از معایب فرش ابریشمی بامبو این است که بسیار مستعد چروک شدن و شکستگی است. این بدان معنی است که الیاف آن به‌راحتی در زیر پا یا هنگام نشستن چروک یا صاف می‌شوند. این امر باعث می‌شود تا کار با الیاف بامبو دشوار و نگهداری از سخت‌تر باشد.

لکه‌های ناشی از مایعات دیگر

بزرگ‌ترین اشکال فرش‌های ابریشمی بامبو حساسیت آنها به لکه شدن است. در واقع ابریشم بامبو به مایعات واکنش بدی نشان می‌دهد؛ به این معنی که هر چیزی که روی فرش بریزد احتمالا برای همیشه در الیاف آن باقی می‌ماند. در واقع حتی در قالیشویی‌های حرفه‌ای نیز هرگز تضمینی برای کاملا تمیز شدن آنها نیست. علاوه بر این اگر سعی کنید خودتان لکه را در خانه تمیز کنید؛ به احتمال زیاد موفق نخواهید بود. هنگامی که یک لکه بر روی فرش بامبو قرار می‌گیرد؛ حتی با پاک‌کننده‌های حرفه‌ای نیز نمی‌توان آن را پاک کرد.

بنابراین هنگامی که فرش بامبو شما لکه‌دار شد؛ می‌توانید با آن زندگی کنید یا فرش را دور بیندازید. متاسفانه اگر عاقبت هزاران فرش بامبو به محل دفن زباله ختم شود؛ احتمالا تاثیر مثبت زیست‌محیطی آنها نیز از بین می‌رود.

 





:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: