نوشته شده توسط : عابد

فرش‌های دستبافت در طول زمان و بر اثر رفت‌وآمد دچار ساییدگی می‌شوند یا بر اثر رطوبت آسیب می‌بینند و نیاز به ترمیم پیدا می‌کنند. شستشوی فرش اگر به صورت درست و اصولی انجام نشود و رطوبت در فرش باقی بماند، باعث پوسیدگی فرش می‌شود. سوختگی، بیدزدگی و… آسیب‌های دیگری است که ممکن است برای فرش ایجاد شود. با انجام رفوگری فرش و کمک گرفتن از هنر رفوکار ماهر می‌توان این نواقص را برطرف کرد.فرش‌ها در طول زمان در معرض آسیب‌های مختلفی هستند. پوسیدگی بر اثر رطوبت یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که نیاز به رفوگری را ایجاب می‌کند. قرار دادن گلدان روی فرش و رطوبت ناشی از آب اضافه زیرگلدانی یکی از دلایل اصلی پوسیدگی فرش محسوب می‌شود. قرار گرفتن فرش در فضای مرطوب و نمناک، شستشوی فرش با مواد شوینده نامناسب و ریختن مایعات روی فرش آن را در معرض پوسیدگی قرار می‌دهد.

رفوگری فرش

پارگی فرش یکی دیگر از آسیب‌هایی است که می‌توان با رفوگری آن را برطرف کرد. پارگی معمولا بر اثر پوسیدگی، حمل نامناسب فرش، بریدگی با وسایل تیز، بیدزدگی و ساییدگی ایجاد می‌شود. این نوع آسیب‌دیدگی فرش نیاز به ترمیم و رفوی اساسی دارد. از بین رفتن پرزهای فرش از دیگر آسیب‌هایی است که بر اثر ساییدگی به وجود می‌آید و فقط چله فرش باقی می‌ماند. دررفتگی چله‌ها، سوختگی و بیدزدگی دیگر مواردی هستند که آسیب‌های جزیی و کلی به فرش وارد می‌کنند.
رفوگری هنری مکمل فرش‌بافی است که در مواقع ضروری برای ترمیم فرش دستبافت به کار می‌آید. رفوکار متخصص قبل از شروع به کار فرش مورد نظر را به طور کامل پهن می‌کند و با بررسی رو و پشت فرش نوع و میزان آسیب‌دیدگی فرش را تعیین می‌کند. آسیب ممکن است سطحی و در حد پرزهای فرش باشد و یا به چله‌ها و پودهای فرش آسیب رسانده باشد.
” خدمات رفوگری فرش در فرش شویی عابدینی، از بهترین کارخانه‌های قالیشویی تهران با رفوگران متخصص انجام می‌شود ”

 

ابزار و وسایل مورد نیاز برای رفوگری فرش

رفوکار برای رفو از وسایلی نظیر قلاب، قیچی، چاقو، درفش، شانه یا دفتین، سوزن، میخ‌کش، اتو، میخ، انبردست، انگشتانه، چکش، تخته، نوار چرمی، انواع نخ شامل نخ چله، نخ پود و نخ‌های ابریشمی استفاده می‌کند. رفوکاران با قلاب نخ خامه را از میان تارها می‌کشند و با شانه یا دفتین مخصوص رفوگری گره‌های هر رج را می‌کوبند. سوزن رفوگری حدود 5 تا 7.5 سانتی‌متر است و از جهت قطر انواع مختلف دارد. سوزن در پودکشی، تونه‌کشی، کوبلن‌زنی و شیرازه‌زنی کاربرد دارد. برای رفوکردن قسمت‌های کم‌پرز فرش از سوزن خمیده مبل استفاده می‌کنند. دو نوع قیچی برای رفوکاری به کار برده می‌شود. قیچی معمولی و قیچی پرداخت.
بهترین نخ برای رفوگری نخ فرش‌بافی لینن است. این نخ محکم در رنگ‌های متنوع و به شکل قرقره و کلاف در فروشگاه‌های لوازم فرش‌بافی ارائه می‌شود. به جز نخ لینن، نخ براق یا نخ پنبه‌ای معمولی ضخیم هم برای رفوگری فرش استفاده می‌شود.
انتخاب رنگ نخ‌های لازم برای رفو و هماهنگی آن با رنگ‌های اصلی نخ‌های فرش در رفوکاری بسیار اهمیت دارد. فرش در اثر استفاده و رفت‌وآمد کهنه شده و رنگش نسبت به زمان خرید کم‌رنگ‌تر می‌شود. نخ‌هایی که برای رفوگری انتخاب می‌شوند باید از نظر رنگ با فرش مورد نظر مطابقت داشته باشند. اگر رنگ نخ مورد نظر در بازار وجود نداشته باشد رفوگر باید بتواند با انجام رنگرزی آن نخ را تهیه کند. بنابراین رفوگر باید اصول رنگرزی را یاد بگیرد تا در مواقع ضروری از آن استفاده کند.
برای رفوگری نیاز به نقشه فرش هست که معمولا به دلیل خاصیت تقارن در نقش فرش این نقشه از روی قسمت‌های مشابه و سالم فرش تهیه می‌شود. اگر نقشه دو طرف فرش مشابه نباشد رفوکار باید با توجه به نقشه کلی فرش طرحی را بکشد و از روی آن کار رفو را انجام دهد. رفوگری فرش بدون نقشه ممکن است ظاهر فرش را تغییر دهد و از ارزش آن کم ‌کند.
اگر رفوکار در انتخاب رنگ نخ اشتباه کند و کار رفو را با دقت انجام ندهد محل رفوشده کاملا مشخص خواهد بود و از ارزش فرش دستبافت می‌کاهد.
پس از اتمام کار اگر به هر دلیلی رنگ محل رفوشده با رنگ اصلی فرش تفاوت داشته باشد استفاده از رنگ‌های محلول توصیه می‌شود. این رنگ‌ها اگر ثابت باشند در هنگام شستشوی فرش هم از بین نخواهد رفت.



:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : عابد

تقریبا این روزها نمی‌توان خانه‌ای را بدون مبلمان تصور کرد. استفاده از انواع مبلمان در فضای منزل علاوه بر زیبایی بخشیدن به محیط باعث راحتی و آسایش افراد می‌شود. بیشترین زمان نشستن ما در منزل روی مبلمان راحتی می‌گذرد. به همین دلیل انتخاب مبلمان راحتی باید با حساسیت زیاد انجام شود.
مبل‌های راحتی معمولا دارای نشیمن نرم و راحت و دسته‌های پهن هستند و ارتفاع آنها نسبت به مبل‌های دیگر کمتر است. پارچه بیشتر از مواد دیگر در ساخت مبلمان راحتی به کار رفته است بنابراین هنگام مبل شویی باید دقت بسیاری به خرج داد.

نکات انتخاب مبلمان راحتی

برای انتخاب مبلمان راحتی به چه نکاتی توجه کنیم؟

مبلمان راحتی در انواع مختلفی بر اساس نیاز افراد طراحی و تولید می‌شوند. کاناپه، مبل تخت‌خواب‌شو، مبل لاوسیت، مبل ال‌شکل و مبل‌های فانتزی و مدرن انواع مختلف مبلمان راحتی هستند که در طرح‌های گوناگون و با پارچه‌ها و رنگ‌های متفاوت در بازار عرضه می‌شوند.
کاناپه معمولا در قالب دونفره و سه‌نفره طراحی می‌شود و نقش موثری در چیدمان فضا دارد. از کاناپه‌ها علاوه بر منازل در فضای ادارات، مطب پزشکان و آموزشگاه‌ها استفاده می‌شود. اگر از کاناپه به صورت تک در چیدمان منزل می‌خواهید استفاده کنید آن را مقابل دیواری قرار دهید که رنگ یا کاغذ دیواری متفاوت از دیوارهای دیگر دارد. در جلوی آن نیز میزی برای قرار دادن ظرف‌های پذیرایی، کتاب و… قرار دهید. از این طریق یک فضای مجزا در منزل درست می‌کنید.
مبلمان راحتی معمولا به صورت ست هفت‌تکه شامل یک کاناپه سه‌نفره، یک کاناپه دونفره و دو مبل تک است. افراد با سلیقه‌های مختلف ممکن است پارچه کل مبلمان را مشابه انتخاب کنند و یا از دو پارچه برای آن استفاده کنند.
شاید مهم‌ترین نکته در انتخاب مبلمان راحتی نوع پارچه به کار رفته در آن باشد. ماندگاری و مقاومت پارچه باعث می‌شود عمر مفید مبلمان زیاد شود و شما تا چند سال نیاز به تعویض پارچه مبل نداشته باشید. پارچه‌های مختلفی با جنس شانل، سلطنتی، مخمل و… و در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف محصول کشورهای ایران، چین و ترکیه در بازار وجود دارد. انتخاب پارچه کاملا سلیقه‌ای است اما هرچه بافت پارچه متراکم‌تر باشد کیفیت بهتری خواهد داشت.
رنگ مبلمان یکی از مولفه‌های مهم و تاثیرگذار در ظاهر آن محسوب می‌شود. رنگ مبلمان باید با فرش، دیوارها، پرده و در مجموع تزیینات منزل دارای هماهنگی باشد. در انتخاب رنگ مبلمان خلاقیت به خرج دهید و از رنگ‌هایی که هارمونی ایجاد می‌کنند استفاده کنید. آلبوم‌های مختلف دکوراسیون را ببینید و ایده بگیرید.
یکی از نکاتی که باید هنگام خرید مبلمان راحتی به آن توجه کنید پیوستگی یا جدا بودن بالشت‌های نشیمن است. نشیمن پیوسته استحکام و ثبات بیشتری دارد و فرم خود را به راحتی از دست نمی‌دهد اما مبلمان‌هایی که نشیمن آنها به صورت بالشت جداشونده است زودتر دچار فرسایش می‌شوند. گرچه به دلیل جداشدن راحت رویه، قابلیت شستن آسان آن نیز وجود دارد.
قبل از انتخاب مبلمان حتما فضایی که قرار است مبلمان در آن چیده شود را در نظر بگیرید. اندازه مبلمان باید با آن فضا متناسب باشد. اگر منزل شما کوچک است مبل‌های بزرگ و دارای پهنای زیاد خریداری نکنید زیرا پس از چیدن آنها برای تردد در منزل به مشکل برمی‌خورید. دسته‌های مبل نقش مهمی در اشغال فضا دارند اگر محدودیت فضا دارید مبل‌های کوچک‌تر و یا بدون دسته انتخاب کنید.
اگر ممکن است هر سال از منزل خود جابه‌جا شوید به وزن مبل توجه کنید. جابه‌جایی مبل‌های بزرگ و سنگین بسیار دردسرساز است. در عوض اگر قرار است سال‌ها در جای ثابتی باشید انتخاب مبل‌های چوبی که استحکام بهتری دارند به نفع شماست.
راحتی مبلمان را حتما در نظر داشته باشید. روی مبلمان بنشینید و سفتی فنرهای آن را امتحان کنید. میزان سفتی نشیمنگاه باید طوری باشد که بدن در مبل فرو نرود و جای آن روی سطح پارچه باقی نماند. ارتفاع مبل برای راحتی پاها در هنگام نشستن مهم است. به دوخت درزها هم دقت کنید تا ظاهر مبلمان از هر نظر زیبا باشد.
در میان انواع مبلمان، مبلمان راحتی فروش بیشتری دارد زیرا هم هزینه خرید آن مناسب است و هم امکان تعمیر و تعویض رویه آن به راحتی و با صرف هزینه کم امکان‌پذیر است.

فرش شویی عابدینی بهترین قالیشویی تهران خدمات شستشوی فرش و مبل شویی را در کوتاهترین زمان و با کیفیت عالی برای شهروندان تهران و کرج ارائه میدهد.



:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : عابد

فرش یکی از اعضای جدایی‌ناپذیر فضای منزل است. فرش‌های نو جلوه چشم‌نوازی دارند اما به محض گذشت مدت زمان کمی در اثر آلودگی کثیف می‌شوند و جلوه اولیه خود را از دست می‌دهند. اگر میزان آلودگی و لکه‌های روی فرش کم باشد برای تمیز کردن آن به جز شستشوی فرش راه دیگری هم وجود دارد؛ استفاده از شامپو فرش.

تمیز کردن فرش با شامپو فرش


با کمک شامپو فرش می‌توانید جلوه از دست رفته فرش خود را به آن بازگردانید. برای استفاده از شامپو فرش باید به این نکات توجه کنید:

  • نوع شامپو فرش را بر اساس نوع فرش خود انتخاب کنید. مواد شوینده باید با الیاف پرز فرش سازگار باشد. اگر شامپو حاوی مواد شیمیایی آسیب‌زا باشد باعث رنگ‌رفتگی یا تداخل رنگ‌های فرش شده و زیبایی آن را مخدوش می‌کند. به توضیحات روی برچسب محصول توجه کنید تا با استفاده از آن مشکلی برای فرش پیش نیاد.
  • فرش مورد نظر را پیش از استفاده از شامپو فرش جارو بکشید تا گردوخاک از روی سطح آن جمع شود.
  • شامپو فرش را با مقداری آب ولرم مخلوط کنید. رقیق کردن شامپو از وارد کردن آسیب به فرش و چسبناک شدن سطح آن جلوگیری می‌کند.
  • با کمک یک اسفنج یا یک تکه پارچه توری کف شامپو را به سطح فرش آغشته کنید و سپس از یک دستمال سفید پارچه‌ای نم‌دار برای تمیز کردن آن استفاده کنید. بهتر است دستمال از جنس کتان باشد. هر چند وقت یک‌بار دستمال را با دستمال تمیز دیگری تعویض کنید تا فرش به طور کامل تمیز و از بروز لکه جلوگیری شود.
    توجه داشته باشید که اسفنج را به طور کامل در مخلوط آب و شامپو فرش وارد نکنید. اگر فرش بیش از حد خیس شود با توجه به فضای سربسته منزل دیرتر خشک می‌شود و احتمال پوسیدگی آن افزایش می‌یابد. از طرف دیگر خیسی فرش باعث می‌شود آلودگی و گردوخاک بیشتری را از محیط جذب کند.
  • بهتر است شستشوی فرش با شامپو به صورت منظم از یک سمت فرش طبق خواب فرش آغاز شود و به سمت دیگر خاتمه پیدا کند.
  • پس از شامپو کشیدن روی فرش روی آن تردد نکنید و مدتی آن را به حال خود بگذارید تا به طور کامل خشک شود.
  • برای بهتر شدن جلوه فرش پس از خشک شدن سطح فرش، آن را جارو بزنید.

بهتر است برای حفظ زیبایی و نو نگه داشتن فرش‌هایتان آنها را به‌موقع و به صورت منظم و اصولی جارو برقی بکشید. سعی کنید حداقل هفته‌ای یک‌بار و حداکثر هفته‌ای سه‌بار از جاروبرقی برای تمیز کردن فرش‌ها استفاده کنید. وقتی به طور مرتب گردو‌خاک و ذرات ریز روی فرش را تمیز کنید به عمر فرش می‌افزایید و دیرتر نیاز به تعویض فرش‌ها پیدا می‌کنید. جارو را در تمام جهت‌ها روی فرش بکشید تا همه ذرات آشغال و گردوغبار پرز‌های فرش جمع شوند.
لکه‌ها خیلی زود جلوه فرش را از بین می‌برند و آن را کهنه نشان می‌دهند. اگر لکه‌ای روی فرش به وجود آمد فورا آن را پاک کنید. نباید به لکه‌ها اجازه دهید روی سطح فرش تثبیت شوند زیرا در این صورت پاک کردن آنها بسیار مشکل می‌شود. ابتدا لکه را اگر قابل برداشتن است با لبه چاقو از روی سطح فرش بردارید. پس از آن با پارچه‌ای تمیز یا اسفنج مقداری از محلول آب و شامپو فرش را روی سطح فرش آغشته کنید و مالش دهید تا لکه از بین برود. مجددا از یک پارچه سفید تمیز در محل لکه استفاده کنید تا اثر آن از بین برود. سپس اجازه دهید محل لکه خشک شود.
البته بهتر است حداقل سالی یک‌بار فرش‌هایتان را برای شستشو به یک کارخانه فرش شویی بسپارید. در قالیشویی به کمک دستگاه‌های پیشرفته گردوخاک از عمق فرش زدوده شده و فرش با شستشوی اصولی با مواد شوینده مناسب تمیز می‌شود. با این کارهایی که به آنها اشاره شد از کهنه شدن سریع فرش‌ها جلوگیری می‌کنید.



:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 شهريور 1398 | نظرات ()